Mange mennesker nærer visse fordomme med kiropraktikken, men sjovt nok er det de fleste frygter mest, faktisk et tegn på at behandlingen er overstået på tilfredsstillende vis. Her er der selvfølgelig tale om det berygtede knæk.

Manipulation

En af kiropraktikkens mest benyttede behandlingsmetoder kaldes for manipulation. Ved manipulation adskiller man de ledflader, der er kommet i klemme, ved hjælp af en hurtig håndbevægelse. Der er altså tale om en positiv form for manipulation, der hurtigt fjerner smerter. Når manipulationen udføres høres en høj knæk-lyd, der indikerer at manipulationen er lykkedes. De fleste mennesker forbinder knæk-lyde med noget negativt, og nogle anser endda kiropraktik for en voldsom og usikker behandlingsform, men intet kunne være mere forkert. Knækket skyldes, at der inde i leddene findes noget såkaldt ledvæske med ophobede gasarter i, og når leddene så løsnes frigives gasarterne med en høj lyd.

Frygten for det ukendte

At de fleste af os er bange for dette højlydte knæk skyldes højst sandsynligt, at vi ikke er klar over hvad lyden egentlig betyder. Vi er bange for det vi ikke forstår, og derfor er det også en god idé at sætte sig lidt ind i de kiropraktiske principper inden ens første konsultation, så man ved hvad man har i vente. Ved clashroyaleboom en gennemsnitlig undersøgelse vil kiropraktoren først lokalisere problemet, så stille en diagnose og til sidst påbegynde behandlingen. Behandlingen foregår ved hjælp af hurtige ryk, tryk og greb, der alle er designet til at lindre smerter og genoprette kroppens bevægelighed.

Imponerende resultater

Det fantastiske ved kiropraktik er, at man meget hurtigt kan se forbedringer. Nogle kan knap nok gå når de kommer ind, men vupti, så springer de ud fra konsultationen efter blot et par enkelte knæk. De fleste forlader kiropraktoren med følelsen af, at en byrde er blevet lettet fra deres skuldre. Det skal dog tilføjes, at jo værre skaderne er jo længere tager behandlingen også. Kroniske smerter, altså smerter der har plaget en i over 3 måneder, kan være tidskrævende at komme til livs, men lette smerter kan heldigvis kureres på nul komma fem.

Så godt som ingen bivirkninger

En anden fordel ved kiropraktikken er, at antallet af bivirkninger er minimale. Det eneste man kan være så godt som sikker på er, at man efter behandlingen vil opleve en træthed og ømhed i kroppen. Dette er dog helt naturligt, og skal blot ses som et tegn på, at kroppen restituerer efter en vellykket behandling.